Spring naar de hoofdinhoud
25 mei 2020 Casper van Doorne

Businesscase Timio®

Timio® is educatief speelgoed in een compleet nieuw jasje. Het is het eerste schermvrije digitale device waarop kinderen in alle leeftijden muziek en audio kunnen afluisteren. Op een speelse manier leren zij bijvoorbeeld kleuren, letters en cijfers herkennen en gebruiken. Ook kan er meegedanst en -gezongen worden met verschillende liedjes, kan er naar verhaaltjes geluisterd worden en leren ze over dieren, vormen, groenten, het verkeer en nog veel meer.

Een werkend prototype

Toen Basile Fattal, de bedenker van Timio®, contact met ons opnam was er grote behoefte aan een werkend prototype waarmee een kickstarter campagne opgezet kon worden. Een ander bedrijf had al een begin gemaakt, maar had de ontwikkeling van elektronica onvoldoende onder de knie om het af te maken.

Via via kwam Basile bij ons terecht. Hij vertelt: “Ik was op zoek naar iemand die het prototype dichterbij een produceerbaar model kon brengen. Door mijn netwerk werd ik getipt over Casper en samen hebben we de volgende stap gezet.”

Het doel was dus helder. Van een Proof of Concept doorontwikkelen naar een versie die zo goed mogelijk lijkt op het eindproduct. Een versie die werkend is en gebruikt kan worden tijdens de Kickstarter campagne – die al gepland stond. Een project met dus niet alleen een duidelijk doel, maar ook een harde deadline.

Niet direct naar China

Basile vertelt dat hij heel bewust niet direct naar de fabriek in China is gegaan, maar koos voor een samenwerking met een kleinere partij in Nederland. “Het was heel goed om de ontwikkeling van het prototype in Nederland te houden. Zo bleven de lijnen kort, was er geen sprake van communicatiestoornissen en konden we snel overleggen en schakelen wanneer nodig.

Casper heeft een duidelijk aandeel gehad in niet alleen de ontwikkeling van de elektronica van Timio® maar ook in de functionaliteit van het speelgoed. Doordat hij zich goed kan verplaatsen in de eindgebruiker van het product en daarbij heel praktisch denkt, kwamen we tot bijzondere oplossingen.”

Timio® maakt gebruik van verschillende schijven die de kinderen op het device kunnen plaatsen, waardoor je de bijbehorende audio kan afspelen. Het apparaat wordt volledig gestuurd door aanraking. Basile en Casper kwamen samen tot de conclusie dat je kinderen niet wil hinderen door hoe de schijf op het device geplaatst moet worden en dat hij op alle mogelijke manieren moet kunnen werken.

“Een ronde schijf gebruiken was geen optie, omdat die niet goed blijft zitten. Een vierkante disk was ronduit lelijk. Dus kozen we voor een afgeronde versie, een zogeheten ‘squircle’. Een squircle kan op vier manieren op Timio® worden geplaatst, dus het speelgoed moet weten hoe het geplaatst is. Casper vond een manier waarop het speelgoed kan lezen hoe de disk geplaatst is en welke audio er afgespeeld moet worden.”

Disconnected device

“Het feit dat het apparaat niet in verbinding staat met het internet maakte het ontwikkelen van vooral de software uitdagend. Een audiospeler of scherm dat je verbindt met internet is een terminal en hoeft zelf geen content te bewaren. Het moet het alleen in kunnen laden en af kunnen spelen.

Timio® is zelf contenthouder en dus moet zowel de hardware als de software en de content aangeleverd worden. Bij de ontwikkeling hiervan moest er dus met hele andere dingen rekening gehouden worden dan bij een connected device.”

Eerlijk is eerlijk. De versie van Timio® die we bij Basile afleverden was niet goed genoeg om direct te produceren. Destijds lukte het niet om de volledige software voor Timio® te ontwikkelen. Het bleef bij een versie die wel gebruikt kon worden voor de Kickstarter campagne, maar nog niet klaar was voor productie.

“Ondanks dat het Casper niet gelukt is om de software aan te leveren, ben ik heel erg te spreken over onze samenwerking. Casper luistert naar wat je het liefst zou willen, vertaalt dat naar mogelijkheden en ontwikkelt het vervolgens door. Nu ik weet dat hij andere softwareontwikkelaars in zijn team heeft, zal ik zeker aan hem denken als ik iets heel nieuws wil ontwikkelen of als iemand anders een goede elektronica-ontwikkelaar zoekt.”

Deel dit artikel