Zoals bij veel van onze klanten het geval is, begon ook bij smartQare het idee voor hun product bij een behoefte. Een heel persoonlijke behoefte zelfs.
Voor deze business case spreken we met verschillende mensen. Vanuit smartQare zelf spreken we met COO en medeoprichter Reinier Vrolijk en met Head of Development Frank Boon. Daarnaast hebben we ook contact met Joost Brilman. Hij is een van de engineers die vanuit Demcon Advanced Mechatronics betrokken is bij dit project.
Reinier en zijn collega en medeoprichter Ronald Olie, hebben beide moeders die te kampen hebben met ernstige gezondheidsproblemen. Zo heeft de moeder van Reinier last van hartfalen. Omdat ze alleen woont, is er niet altijd iemand in de buurt die haar naar het ziekenhuis kan brengen wanneer haar hart op hol slaat. Om haar zoon ‘niet tot last te zijn’ is ze een aantal keer zélf naar het ziekenhuis gereden. Alle mogelijke gevaren hierbij voor lief nemend. Ronald heeft soortgelijke ervaringen met zijn moeder.
Al pratende ontstond het idee: samen een totaaloplossing ontwikkelen dat 24/7 monitoring op afstand mogelijk kon maken. Voor hun moeders en voor alle andere mensen die dat nodig hebben.
Inmiddels zijn Reinier en Ronald 4,5 jaar verder en is viQtor in Living Labs in gebruik genomen. Reinier vertelt: “Het is een waanzinnige reis met dagelijks veel nieuwe inzichten. Maar het is ook constant knokken. We hebben regelmatig weer een stap terug moeten doen.”
viQtor, een unieke multisensor oplossing voor 24-uursmonitoring
Wanneer je de website van smartQare bezoekt lees je dit over viQtor:
smartQare ontwikkelt viQtor, een unieke multisensor oplossing voor 24-uursmonitoring en diagnostiek op afstand van risicogroepen. Een relevant en betaalbaar hulpmiddel dat mensen centraal stelt én zorgprofessionals helpt het zorgproces rondom patiënten doelmatig en efficiënt te organiseren.
Het is een apparaat dat gedragen wordt op de bovenarm. Vanaf daar doet het permanent betrouwbare metingen van hartslag, zuurstofsaturatie en huidtemperatuur. De meetwaarden worden automatisch naar het Clinical Decision Support Platform gestuurd. Op die manier kunnen de zorgprofessionals bijna realtime de metingen volgen. Er wordt een pushbericht naar de arts gestuurd als er toenemende gezondheidsrisico’s worden gemeten. Zo is er direct een passende interventie mogelijk.
Naast de vitale waarden meet viQtor ook aanverwante zaken. Bijvoorbeeld de registratie van een val en de locatie van de drager. Met de ingebouwde hulpknop is handmatig medische hulp vragen mogelijk. En tot slot worden ook de mantelzorgers via de zorgcentrale direct geïnformeerd als er iets aan de hand is met de drager van de armband.
Strenge selectie voor partners
Een complex apparaat dus, dat aan hoge medische eisen moet voldoen. Een goed doordachte keuze in partners is dan ook belangrijk. “In onze partners hebben we een duidelijke keuze gemaakt. Met Demcon Advanced Mechatronics en Pink Fluffy Unicorns hebben we de beste mensen om ons heen verzameld. We leerden dat dát de enige manier is om ergens te komen. Iedere partner ondergaat een strenge selectie.”
Reinier en Casper – onze Unicorn Eindbaas – kunnen prima door een deur. Reinier: “Casper is een gave gast. Technisch inhoudelijk kan ik hem niet controleren, omdat ik die kennis niet heb. Dus ik moet hem vertrouwen. En dat doen we zeker. Daarbij hebben we de check bij Demcon. Zij hebben wel de technische kennis en ervaring om te controleren wat Casper en zijn team maken. Frank en Casper kenden elkaar al vanuit het verleden. Vanuit die ervaring hebben we ervoor gekozen om Pink Fluffy Unicorns aan dit team toe te voegen.”
Als je zelf niet technisch onderlegd bent, komt er vaak een extra moeilijkheidsgraad bij het ontwikkeltraject. Leg maar eens helder uit wat je wil en wat er kan als je niet altijd dezelfde taal spreekt. Reinier vertelt dat Casper goed kan uitleggen wat hij bedoelt en voor ogen heeft. Dat maakt de samenwerking een stuk prettiger. “Toch lopen we ook wel eens tegen wat spraakverwarring aan.”
“Voor mij is het frustrerend als een techneut naar mijn idee niet helemaal de waarheid spreekt. Bijvoorbeeld als ik vraag of er iets is ingebouwd voor de valdetectie. Dan kan het antwoord ja zijn, maar toch niet werken. Dan kan het best even duren voordat we elkaar begrijpen. Ik snap nu dat als iets ingebouwd is, het niet altijd direct werkt. Daar komt firmware aan te pas. Zoals ik al zei, ik leer elke dag. En onze partners ook.”
In het ontwikkeltraject is het vaak zoeken naar de juiste balans. Waar is het perfecte punt tussen goed en goed genoeg? Is alles er wat we nodig hebben? Kloppen de tijdslijnen nog? Wat weegt zwaarder; de werking van het apparaat of de deadline? Iedere keer opnieuw moeten er keuzes gemaakt worden. “Dat zie je ook terug in de samenwerking met Pink Fluffy Unicorns. Ze zijn heel open als het gaat om kosten en planning. Vooraf krijg je alleen een inschatting van de kosten en de doorlooptijd. Tijdens het ontwikkeltraject worden we regelmatig op de hoogte gebracht van de stand van zaken en de verwachting qua planning en budget.”
Het traject
Wanneer we technisch inhoudelijk meer willen weten over het verloop van de samenwerking, praten we verder met Frank en Joost. Frank vertelt: “Ik ken Casper al jaren. Ik weet wat hij kan en het werkt fijn samen. Het voelde goed om met hem de eerste stappen te zetten in de ontwikkeling van viQtor. Samen hebben we gezorgd voor een stappenplan, de grove prints van het eerste idee en het testen hiervan. Ook hebben we verschillende variaties op de sensoren getest. Alles samen heeft geleid tot een goed werkende eerste opstelling.”
Omdat het product een medical grade moet hebben en wij (nog) geen ISO13485 certificering hebben, is besloten om Demcon te betrekken als tweede partner voor ontwikkeling en productie. Zo kwam ook Joost in beeld.
Hij vertelt: “De inschattingen die Casper maakt, zijn heel open en transparant. Dat maakt het samenwerken makkelijker. Ik ben heel enthousiast over dit team. We krijgen snel reactie bij vragen, er zijn korte lijnen en veel kennis. Het werk van de lay-outer was niet altijd naar wens, maar ook dat hebben ze goed opgelost.”
Joost en Frank geven aan dat de onderlinge communicatie erg goed verloopt. Ook nu Sander aan ons Pink Fluffy Unicorns team is toegevoegd. Hij neemt vooral de kleinere, losse taken op zich waarmee het werk heel goed verdeeld is.
Als we vragen naar verbeterpunten zegt Joost: “Het is een paar keer voorgekomen dat de planning voor een deliverable niet gehaald is. Daar waren altijd goede redenen voor, dus wat dat betreft geen probleem. Het zou alleen fijn zijn als we hier eerder van op de hoogte werden gebracht. Nu hebben we er zelf naar moeten vragen.” Dit is intern natuurlijk besproken en aangepast.
Joost vervolgt: ”In Casper vind ik een goede, brede sparringpartner en dat is veel waard.”
Tot slot wil Reinier nog toevoegen dat ze blij zijn met de toegankelijke manier van informatievoorziening van Casper. “Voor Frank en Joost is dit dagelijkse kost. Doordat Casper goed kan uitleggen wat hij bedoelt en hoe hij vanuit zijn expertise naar de dingen kijkt, geeft dat veel vertrouwen. We stellen onszelf hier regelmatig de vraag ‘Hoe zou Casper hiernaar kijken?’”
Joost vult aan: “Hij kijkt en denkt heel erg vanuit klantbelang en stelt regelmatig de vraag ‘wordt smartQare hier beter van?’. Dat houdt elkaar scherp.”