Spring naar de hoofdinhoud
12 april 2022 Casper van Doorne

MetroPolder Company – Polderdak

Voor deze business case praten we met Matthijs Monkelbaan, ’s werelds eerste Polderdak® engineer. Zoals zijn functietitel al vertelt, is hij de eerste engineer die betrokken was bij het ontwikkelen van het Polderdak voor MetroPolder Company.

Hij vertelt: “Met het Polderdak willen we regenwater bergen op de vele platte daken in de stad. Zo kunnen we van regenwater een grondstof maken in plaats van afval. Want dat is nu hoe regenwater behandeld wordt: afvoeren in het riool waarna het toch al schone water nog eens gezuiverd wordt. Zonde van de moeite en de waarde van het prima bruikbare regenwater.”

Het Polderdak maakt van het platte dak dus een slimme waterberging. Het bestuurt een systeem dat in staat is om alle regen die op het dak valt, op te slaan. Op een rustig moment wordt het water afgevoerd of gebruikt. Het Polderdak fungeert als basis van een groendak, daktuin, dakpark of zonnepanelen dak. Het opgeslagen water kan je gebruiken voor irrigatie, infiltratie of een grijswater systeem.

In een aflevering van Klokhuis zie je een simpele en doeltreffende uitleg wat de meerwaarde is van een Polderdak.

Hoe het begon

Matthijs heeft werktuigbouwkunde gestudeerd aan de Haagse Hogeschool in Delft. Voor zijn afstudeeropdracht kwam hij terecht bij het bedrijf Dakdokters. Daar kwam hij Friso, de oprichter van MetroPolder Company tegen. Ze hadden een klik en Matthijs was direct erg te spreken over de visie en passie van Friso over de mogelijkheden voor groene daken in steden. Op een vrijdagmiddagborrel bood Friso een baan als engineer aan Matthijs aan en dat was het begin van een samenwerking die inmiddels al zes jaar duurt.

“De eerste twee jaar was ik de ontwikkel-, productie-, advies- en storingsafdeling in één en werkten we samen met de TU Delft. In 2018 zijn we verhuisd naar Blue City in Rotterdam en kwamen er collega’s. Daarna groeide het team snel naar de 7 personen waar we nu mee zijn.” Matthijs is nog steeds de enige techneut in het team en daar zit dan ook direct de link met ons.

“De eerste versie van het Polderdak heb ik volledig zelf ontwikkeld door kleine subsystemen in te kopen en deze aan elkaar te koppelen. Het was een soort technisch duplo, waarbij ik mezelf veel nieuwe dingen heb moeten leren. Veel gehannes met connectoren. Ik nam aan dat het makkelijker zou zijn om met een kleine PCB te werken, maar had achteraf een grote moeten maken. Dat geeft veel meer ruimte om mee te werken en in de behuizing van Polderdak is genoeg plaats.”

Onverklaarbare storing

“Toen de eerste serie Polderdak in gebruik was genomen ontstond er al snel een terugkerende storing. Op een gegeven moment ging ik elke drie weken alle daken langs om het systeem te resetten in de hoop dat het dan weer een tijd goed zou gaan. De oorzaak van de storing kon ik echter niet vinden.”

Via via komt Matthijs in contact met Casper met de vraag of hij dit probleem kan oplossen. Er volgde een periode van veel testen met printplaten, voeding etc. Ondanks het ‘gehannes met connectoren’ bleek uit de testen dat de storing niet uit de elektronica op de printplaat of de voeding kwam.

“In een telefoongesprek met Casper bleef hij doorvragen naar de omstandigheden van Polderdak op het dak zelf. Alles om de oorzaak van de storing te kunnen vinden. Uiteindelijk kwamen we op de behuizing. Het bleek dat de antenne de storing veroorzaakte doordat deze aan de binnenkant van de metalen behuizing was geplaatst. Een triviaal probleem, maar eenvoudig te overzien door een werktuigbouwer. Zonder dat Casper de behuizing gezien had, stelde hij voor om de antenne te verplaatsen. Hij legde daarbij zijn beweegredenen uit en vertelde waar de antenne dan moest komen. Met een laatste drie-wekelijks-rondje waren alle storingen opgelost.”

Voor Matthijs was dit meer dan genoeg reden om Casper als vaste sparring- en ontwikkelpartner aan te houden bij MetroPolder Company en de verdere ontwikkeling van Polderdak.

Brainstormen in de zon

Na het oplossen van het antenne probleem hebben Matthijs en Casper op een mooie zonnige ochtend in 2018 samen zitten brainstormen over de toekomstplannen voor Polderdak. Daaropvolgend hebben ze een lijst van eisen vastgesteld die nodig zijn om de volgende fase van ontwikkeling en bedrijfsvoering te kunnen ingaan.

“Met de tips en tricks van Casper en zijn begeleiding bij de ontwikkeling van de elektronica hebben we de eerste nieuwe serie van Polderdak gemaakt en in gebruik genomen. Daarna hebben we samen wat kleine effectieve wijzigingen gedaan en nog 3 versies geproduceerd.”

Eind vorig jaar (2021 red.) hebben Matthijs en Casper opnieuw een strategiegesprek gehad. Er is een nieuwe lijst wensen en eisen opgesteld en daar zijn wat belangrijke punten aan toegevoegd. Bijvoorbeeld dat er voor ieder gebruikt component een vervanging bekend en beschikbaar is.

Matthijs vertelt: “Het is leuk hoe Casper meedenkt en het gat vult tussen wat ik weet en nodig heb en de keuzes die daarbij mogelijk zijn. Op die manier krijg ik snel en helder inzicht in de mogelijkheden en dat maakt mijn werk een stuk makkelijker.

Daarbij heb ik er alle vertrouwen in dat als ik Casper en zijn team de opdracht geef om iets voor ons te ontwikkelen, dat het goed gemaakt wordt en door de keuring komt. Als ik het door hen laat doen, weet ik dat ik geen gezeur heb. Natuurlijk testen we zelf ook nog, maar dat is meer voor de vorm dan voor het opsporen van fouten. Die komen we bijna niet tegen.”

Quick and dirty is geen optie

In de opstartfase is Matthijs ook een nadeel van het werken met Casper tegengekomen. “De afzetmarkt vraag er wel eens om dat er dingen verkocht worden die er eigenlijk nog niet zijn. Dan hebben we een snelle, simpele oplossing nodig die gewoon even voldoet. Quick and dirty zogezegd. Maar dan ben je bij Casper aan het verkeerde adres. Hij weigert dit permanent. Hij doet het goed of hij doet het niet.

Op het moment zelf kan dat wel eens wrijving geven, maar nadien ben ik altijd blij dat hij hier zo stellig in is. De rommel van quick and dirty werken is achteraf altijd groter dan wanneer je het in één keer goed aanpakt.”

De klant krijgt wat hij verwacht

Bij Polderdak is het snel gegaan de afgelopen jaren. Waar Matthijs in het begin zelf nog ‘even’ het dak op kon om de boel te resetten is dat inmiddels echt geen optie meer. Met systemen over de hele wereld en grotere, veeleisende klanten, moet alles écht goed zijn.

“Het afgelopen jaar heeft bij ons in het teken gestaan van kwaliteit verhogen en issues in kaart brengen. De eerste klanten waren echte early adopters en die vergeven je wel als iets nog niet optimaal werkt. Doordat we die fase nu echt wel ontgroeid zijn, worden onze klanten steeds veeleisender. Het is dan ook belangrijk dat de klant echt krijgt wat hij verwacht. Liever nog iets meer dan dat.

Omdat Casper precies hetzelfde beeld heeft over wat kwaliteit is en zou moeten zijn, sluit dat naadloos op elkaar aan. Dat scheelt een heleboel uitleggen en dus tijd. We verschuiven qua werkwijze van achteraf leren van onze fouten, naar vooraf fouten voorkomen. En daar komt de expertise van Pink Fluffy Unicorns erg goed bij van pas.”

 

Hier zien we het verloop in de ontwikkeling van de printplaten. Van ‘het gehannes met connectoren’ tot aan de uiteindelijke Pink Fluffy Unicorns versie.

Deel dit artikel