De vier slechtste argumenten om geen freelancer in te huren.

Natuurlijk reageer je als freelancer wel eens op vacatures, want een vacature is een signaal dat een werkgever verlegen zit om personeel. En natuurlijk krijg je dan wel eens te horen dat een bedrijf liever niet met freelancers werkt. So far, so good. Ik hoor alleen zo weinig goede argumenten waarom een bedrijf liever met werknemers werkt (en die argumenten zijn er heus wel) en zo veel slechte argumenten waarom bedrijven niet met freelancers aan de slag willen. Vandaag deel ik de slechtste vier argumenten met je!

“We willen graag onze kennis in huis opbouwen en houden.”

Dit is de slechtste reden ooit om niet met een freelancer in zee te gaan. De crux is dat een freelancer iets toevoegt en niet iets komt halen. Freelancers hebben doorgaans bredere ervaring dan werknemers, omdat freelancers nou eenmaal bij meer bedrijven over de vloer komen en een grotere diversiteit aan werk doen. Het inhuren van een freelancer is dan ook een uitstekende manier om een frisse wind door je project, je team en misschien wel je bedrijf te laten waaien.

Ook freelancers mogen niet je intellectuele eigendom stelen. Ik maak het in de praktijk alleen maar mee dat ik iets nieuws voor een klant bedenk, waar hij vaak beter van wordt. Dat is in essentie ook mijn werk. Als je angsten hebt over hoe er met intellectueel eigendom omgegaan wordt door een freelancer, maak er dan goede afspraken over voordat je een samenwerking aangaat.

Verder is het niet zo dat de kennis rond een project of product verdwijnt als een freelancer zijn werk heeft afgerond. Een freelancer documenteert zijn werk doorgaans uitgebreider en beter dan een werknemer, want een freelancer begrijpt dat iedere klus tijdelijk is en dat hij de klant daarna niet met lege handen kan achterlaten. Werknemers “onthouden” veel dingen.

“Een freelancer is veel te duur.”

Dit vind ik ook een slechte reden om niet met een freelancer in zee te gaan. Het uurtarief schrikt je misschien af, maar er zitten geen extra kosten aan vast zoals de sociale lasten, secundaire arbeidsvoorwaarden (pensioen, laptop, fietsplan, leaseauto), administratie en juridisch werk. Verder is een contract met een freelancer flexibeler; hun werk is per definitie tijdelijk van aard en op korte termijn te beëindigen. En als de freelancer al werkelijk duurder zou zijn dan een werknemer, dan denk ik dat dat geld prima besteed is (zie het eerste punt).  

“Freelancers hebben meerdere opdrachten tegelijk en ik krijg niet de hoogste prioriteit.”

Dat is voor veel freelancers inderdaad waar en inderdaad zijn er freelancers die jou niet de hoogste prioriteit geven terwijl je dat wel verdient. Toch kun je gewoon afspraken maken met een freelancer over hoeveel tijd er gemiddeld besteed zal worden aan een project. Ik heb niet altijd meerdere klanten tegelijk. Ik heb klanten waar ik 40 uur per week heb gewerkt en tijdelijk 75 uur per week, on-site, toen dat nodig was.

“Werknemers blijven langer in dienst dan freelancers.”

Natuurlijk is dat zo, want dat is de aard van het contract dat je met elkaar aangaat. En zoals eerder al gezegd, het werk van een freelancer is per definitie van tijdelijke aard. Toch heeft de freelancer hier een streepje voor op een werknemer; je kunt een freelancer gewoon weer inhuren als je hem opnieuw nodig hebt. Een werknemer die bij je weg is, komt niet meer terug om je uit de brand te helpen.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn