Oké, stel: je hebt een fantastisch idee. Echt life changing! Voor jou of jouw bedrijf, omdat je hiermee jouw marktpositie nog verder kunt versterken. Of voor de wereld, omdat dit idee kan zorgen voor verandering. Als je dit product eenmaal hebt, gaan er mooie dingen gebeuren. Je ziet het al helemaal voor je.
Tegelijkertijd hoor je jezelf ook denken:
“Goh, eigenlijk best raar dat dit er nog niet is…
…Zou de uitvinder van de paperclip dat ook ooit gedacht hebben…?
…Of is het er niet omdat het onmogelijk is…?
Ik kan toch niet de eerste zijn die dit ooit bedacht heeft?”
Je gaat op onderzoek uit en ontdekt dat er echt nog niemand anders is geweest die jouw idee al eerder heeft gehad. Er zijn geen vergelijkbare producten of patenten te vinden. Wauw! Dit moet je even laten bezinken…
En nu?
Is het haalbaar?
De vraag die vaak blijft hangen is: ‘kan het eigenlijk wel?’ Het antwoord op die vraagt ligt in een Proof of Concept, een belangrijk onderdeel van het haalbaarheidsonderzoek. Dit onderzoek bevat twee delen: een theoretisch deel en een praktisch deel.
In het theoretische deel gaan we onderzoeken – of eigenlijk berekenen – of jouw idee op papier uitvoerbaar is. We starten met een uitvoerige brainstorm over wat je precies voor ogen hebt. En we bepalen de voorwaarden om de conclusie ‘haalbaar’ te kunnen maken.
Daarna gaan we ons verder verdiepen in het onderwerp. We zetten de haalbaarheden en onhaalbaarheden van de belangrijkste functies op een rij en laten de wetten der natuurkunde los op jouw idee.
Wanneer we in theorie een manier hebben gevonden om het idee werkelijkheid te maken, gaan we verder met een proefopstelling, de Proof of Concept. Dit is het praktische gedeelte van het onderzoek. Een tastbare versie van jouw idee om te zien of de theorie ook werkt in de praktijk.
Ook nu gaat het er nog steeds om dat we antwoord krijgen op de vraag: ‘is iets haalbaar?’ We gaan dus niet kijken naar hoe het ontworpen zou moeten worden, maar wel of het technisch gezien ontwikkeld kán worden.
Tot slot testen we de proefopstelling om zoveel mogelijk van de vooraf vastgestelde voorwaarden voor haalbaarheid af te kunnen vinken.
Al onze overwegingen leggen we vast in een verslag waarin we ook de eindconclusie trekken. Als blijkt dat het idee haalbaar is, kunnen we overgaan tot de daadwerkelijke ontwikkeling van jouw product.
Heb jij ook een fantastisch idee dat een haalbaarheidsonderzoek verdient? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!